Archive Page

Wyniki I etapu konkursu na debiut

6 sierpnia, 2021 | piotr.teatrnowy@gmail.com |

Zarząd Stowarzyszenia Teatr Nowy oraz Juliusz Chrząstowski, po przeczytaniu 20 eksplikacji reżyserskich do II etapu Konkursu w ramach programu „ZPTeatru Nowego” na debiut sceniczny postanowili zakwalifikować :

  1. Maciej Hanusek
  2. Monika Czajkowska
  3. Robert Traczyk
  4. Weronika Kuśmider
  5. Zdenka Pszczołowska / Marcin Kluczykowski
  6. Patrycja Wysokińska

Gratulujemy. Indywidualne rozmowy odbedą się w sierpniu. Lauretata poznany z początkiem września.

Wyborcza o premierze

20 lipca, 2021 | piotr.teatrnowy@gmail.com |

Teatr Nowy Proxima idzie na wojnę z klerem. Premiera skandalizującej „Monachomachii”

Na Scenie Berlin Teatru Nowego Proxima walkę dwóch zakonów (karmelitów i dominikanów) przedstawi utalentowana scenografka Justyna Łagowska, która ostatnio postanowiła zająć się reżyserią – pisze Marta Gruszecka w krakowskiej „Gazecie Wyborczej”.

Rzecz o klerze w krzywym zwierciadle. A może właśnie o klerze takim, jaki jest naprawdę? Premiera „Monachomachii, czyli wojna mnichów” Justyny Łagowskiej od 16 lipca na Scenie Berlin. W roli mniszek wystąpią (bo dlaczego nie) panowie: Schimscheiner, Chrząstowski i Gancarczyk.

Za czasów Ignacego Krasickiego „Monachomachia” wzbudziła ogromne kontrowersje. Bo jak tu piętnować instytucję Kościoła, skoro kler ma być przecież nieomylny? A jeśli swoje wady zaczyna dostrzegać sam biskup? Na Scenie Berlin Teatru Nowego Proxima walkę dwóch zakonów (karmelitów i dominikanów) przedstawi utalentowana scenografka Justyna Łagowska, która ostatnio postanowiła zająć się reżyserią.

Teatr Nowy Proxima: Rozprawa z grzechami kleru

– Groteskowa forma sporu pomiędzy klechami naznaczona jest ostrą satyrą i krytyką Kościoła. Bawią sceny batalistyczne, kiedy to w ruch idą naczynia i trepy, oraz sceny biesiadne, gdzie zwaśnionych godzi mocny trunek i wspólna namiętność do kielicha – mówi Łagowska.

Skąd na scenie przy Krakowskiej 41 teatralna klasyka? Teatr Nowy Proxima słynie przecież ze spektakli autorskich, mocno osadzonych w rzeczywistości oraz bajek, które stają się frekwencyjnymi hitami. – Gdy coraz częściej mówi się o modzie na „teatr bez arcydzieł”, my postanowiliśmy zaprosić widzów na „Monachomachię” Ignacego Krasickiego – mówi Piotr Sieklucki, dyrektor Teatru Nowego Proxima. I przypomina, że w opublikowanym anonimowo poemacie heroikomicznym (o nacechowaniu wysoce dydaktycznym) Krasicki piętnował kler za pijaństwo i rozpustę.

Kościół i kler to odbicie rzeczywistości

Sieklucki: – Nami kieruje jednak głębokie przekonanie, że biskup Ignacy był Sarah Kane ówczesnej literatury… Dlatego odbijając się od opowiadanej przez niego historii sporu między dwoma zakonami, postanowiliśmy zagłębić się w dramaty jego bohaterów i wydobyć je na światło dzienne Sceny Berlin. Będzie więc o miłości, odrzuceniu, zazdrości i ambicji.

W rolach głównych: znany z roli „Wiedźmina. Turbolechity” Juliusz Chrząstowskiwulgarny i do bólu szczery perkusista Guns N’ Roses Steven Adler, czyli Tomasz Schimscheinerznakomity Stolnik w „Halce” Anny Smolar Roman Gancarczyk oraz jedyna w męskim gronie kobieta – Karolina Gorzkowska. Dramaturgią zajęła się Olga Śmiechowicz, a muzykę przygotował Dawid Rudnicki.

* Premiera „Monachomachii, czyli wojny mnichów” 16 lipca o godz. 20 na Scenie Berlin Teatru Nowego Proxima (Krakowska 41).

Wakacyjne warsztaty dla dzieci!

29 czerwca, 2021 | piotr.teatrnowy@gmail.com |

Zapraszamy wszystkie chętnie dzieci w wieku od 7 do 10 lat na warsztaty z rękodzieła! Odbędzie się 9 warsztatów rękodzielniczych. Na każdy warsztat obowiązują zapisy biuro@teatrnowy.com.pl

Można wziąć udział w 1 lub więcej warsztatów! Warszaty są bezpłatne!

Wspólnie z Narodowym Instytutem Kultury i Dziedzictwa Wsi w lipcu i sierpniu dwa razy w tygodniu odbywać się będą warsztaty z rękodzieła. Zapewniamy opiekę pedagogiczną, ubezpieczenie dziecka oraz poczęstunek!

Blok jednego warsztatu trwa dwa dni: każdy czwartek i piątek od godz. 10:00 do 13:00 (W przypadku grupy więcej niż 4 dzieci termin dwudniowego warsztatu dostosujemy indywidualnie!)

Obowiązują zgłoszenia mailowe na biuro@teatrnowy.com.pl

W zgłoszeniu mailowym prosimy o podanie imienia i nazwiska dziecka wraz z opiekunem prawnym. Do zgłoszenia prosimy podać numer kontaktowy oraz wpisać numer bloku tematycznego warsztatu, który publikujemy poniżej:

Blok tematycznyProgram
1. KORONKA KLOCKOWA.
Termin 8 i 9 lipca
Warsztaty z koronkarstwa klockowego poprowadzi Ewa Szpila: mistrzyni tradycyjnej koronki klockowej. Technika koronki klockowej polega na przeplataniu w grupach wielu nici nawiniętych na klocki. Dzięki temu tworzy się tzw. płócienko tworzące formy ornamentu i różne rodzaje siateczek w tle oraz wypełnieniach motywów. Koronkę podczas tworzenia umieszcza się na specjalnej poduszce z umieszczonym na niej wzorem. Technika ta umożliwia uzyskanie delikatnych ażurowych wyrobów o bardzo różnorodnych wzorach. Efektem warsztatów będzie wysokiej jakości i niezwykle efektowna zakładka do książki.



2. MAKRAMA
Termin 15 i 16 lipca
Warsztaty z szydełkowania poprowadzi Ewa Szpila: mistrzyni tradycyjnej koronki klockowej. Makrama to starożytna sztuka, polegająca na wiązania sznurków bawełnianych. Stosując ją można wyplatać wiele rzeczy poczynając od kwietników, poprzez naszyjniki, makaty ścienne, kończąc na torebkach i plecakach. Do wyrobu przedmiotów za pomocą technik makramy podczas warsztatów użyjemy nici lnianych, konopnych lub jedwabnych. Podczas warsztatów dzieci uczyć się będą przede wszystkim węzła makramowego. Efektem warsztatów będzie bransoletka „meksykańska” tzw. „bransoletka przyjaźni”, które jest przykładem zastosowania podstawowych węzłów makramy do tworzenia biżuterii.



3. BIBUŁKARSTWO
Termin 22- 23 lipca
Warsztaty z bibułkarstwa poprowadzi Izabela Śliwińska- pedagog dziecięcy, na co dzień pracujący w szkole, gdzie prowadzi zajęcia dla dzieci z technik manualnych. Podczas warsztatów pracy z bibułą dzieci poznają rękodzieło polegające na robieniu ozdobnych kwiatów z bibuły. Jest to tradycyjne rzemiosło stosowane głównie w Małopolsce, bo to w tym regionie bibułkarstwem zajmowały się kobiety, które przystrajały swoimi wyrobami miejsca sakralne i domostwa.  Efektem warsztatów będą kwiaty bibułowe.



4. PRACA W TEKTURZE
Termin 29-30 lipca  
Zajęcia warsztatowe poprowadzi Joanna Makowska- Surowiec: absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach na wydziale Malarstwo i Grafika Użytkowa. Obecnie zajmuje się projektowaniem nakryć głowy. Artystka przeprowadzi warsztaty z wyrabiania masek oraz maskowych form nakryć głowy. Efektem warsztatów będzie indywidualna maska.



5. MODELARSTWO
5 i 6 sierpnia
Warsztaty w pracy z drewnem poprowadzi Izabela Śliwińska- pedagog dziecięcy, na co dzień pracujący w szkole, gdzie prowadzi zajęcia dla dzieci z technik manualnych. Modelarstwo to niesamowite i rozwijające hobby. Przedmiotem modelarstwa mogą być praktycznie wszystkie obiekty otaczającego świata. Najczęściej są nimi samoloty, statki, ale też figurki ludzi lub innych istot (rzeczywistych lub fantastycznych), a także budowle lub całe miasta. Efektem pracy modelarskiej będzie samolot lub ramka do zdjęć.



6. ZAJĘCIA STOLARSKIE
Termin 12 i 13 sierpnia
Warsztat poprowadzi Agnieszka Bohdanowicz, pedagog dziecięcy, przez wiele lat pracujący w przedszkolu, jest specjalistą ds. psychologii dziecięcej i czynną artystą pracującą z drewnem. Artystka zajmuje się na co dzień renowacją mebli oraz pracą z drewnem. Podczas warsztatów dzieci samodzielnie będą mogły stworzyć zabawki z drewna. Efektem pracy będą kolorowe budki lęgowe, które dzieci będą mogły pozostawić w wybranym przez siebie parku czy lesie.  


7. MALOWANIE NA SZKLE
Termin 19-20 sierpnia
Warsztaty malowania na szkle poprowadzi Łukasz Błażejewski- scenograf, performer, malarz. Ukończył Wydział Architektury Wnętrz i Wzornictwa na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, studia doktoranckie na kierunku Scenografia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz studium podyplowe Creative Coding na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Tematem warsztatu będzie malowanie dowolnych form na szkle techniką opracowaną przez  Łukasza Błażejewskiego. Dzieci będą tworzyły różnokolorowe formy na słojach, które posłużą jako materiał do opowiedzenia swojej wymyślonej historii. Jako baza do pracy posłużą farby wyprodukowane na bazie wody, które mają intensywne, żywe kolory i nadają się również do malowania plastiku i porcelany. Do stworzenia obrysu dzieci posłużą się konturówką służącą do tworzenia podstawowego reliefu. Szkło. Bazą na której będą tworzyć – będą szklane butelki, miseczki, słoiki czy wazoniki. Efektem pracy warsztatowej będzie witrażowy świecznik, miseczka lub wazonik.

8. RENOWACJA MEBELKÓW
23 i 24 sierpnia
Warsztat poprowadzi Agnieszka Bohdanowicz, która jest pedagogiem, a przede wszystkim specjalistą ds. psychologii dziecięcej. Artystka zajmuje się na co dzień renowacją mebli oraz pracą z drewnem. Podczas pracy warsztatowej dzieci dowiedzą się jak wygląda profesjonalna naprawa starych mebli; dzieci będą mogły posiąść niezbędną wiedzę z zakresu naprawy, czyszczenia i pielęgnacji starych przedmiotów codziennego użytku. Dzieci nauczą się dobierać odpowiednie preparaty by usunąć pęknięcia, czy przebarwienia starych przedmiotów. Warsztat oparty będzie o najnowsze techniki i modę renowacji. Efektem pracy warsztatowej będzie nowy dowolny przedmiot z domu, który dzieci przyniosą do renowacji. 


9. RZEŹBA I POLICHROMIA
26 i 27 sierpnia
Warsztaty z rzeźby poprowadzi Łukasz Błażejewski- scenograf, performer, malarz. Ukończył Wydział Architektury Wnętrz i Wzornictwa na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, studia doktoranckie na kierunku Scenografia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz studium podyplowe Creative Coding na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Do pracy przy rzeźbie artysta najprawdopodobniej wybierze materiał miękki, może to być praca w mydle i rzeźbienie w materiale przy użyciu prostych narzędzi. Efektem pracy warsztatowej będzie rzeźba z gliny i pudlowa polichromia.

Wyborcza: Premiera Barbara Ubryk

25 czerwca, 2021 | piotr.teatrnowy@gmail.com |

Przez dwadzieścia lat karmelitanki więziły ją w murach klasztornych. Kiedy Kraków dowiedział się o jej istnieniu, była zagłodzoną, przerażoną kobietą. Niestety, historia Barbary Ubryk wydarzyła się naprawdę. W ten weekend na Scenie Berlin Teatru Nowego Proxima przypomni ją spektakl „Murem za kobietą. Rzecz o Barbarze Ubryk” w reżyserii Julii Mark.

fot. Tomasz Schaefer

Atmosfera w Teatrze Nowym Proxima jest co najmniej tak gorąca jak ostatnie czerwcowe dni. Scena przy Krakowskiej zamierza grać przez całe lato, a w dodatku artyści planują wiele nowości. Pierwsza wakacyjna premiera będzie bardzo kobieca. Reżyserka Julia Mark na podstawie scenariusza Weroniki Murek opowie wstrząsającą historię Barbary Ubryk, zakonnicy więzionej przez ponad dwie dekady w murach klasztornych.

– Sto pięćdziesiąt lat temu policjanci wtargnęli do celi w krakowskim klasztorze Karmelitanek Bosych, nieopodal dzisiejszej ulicy Kopernika. Gołe ściany, zamurowane okno, rozrzucona na podłodze słoma i odchody – a w tej „scenografii” zagłodzona naga kobieta. Barbara Ubryk spędziła w tych warunkach dwadzieścia lat – przypomina losy karmelitanki reżyserka.

Wykluczona

Do dziś nie wiadomo, jak było naprawdę ani dlaczego śledztwo w sprawie karmelitanki nagle umorzono. Co ciekawe, archiwa krakowskiego zakonu nadal są zamknięte… – Przyjęło się myśleć o Barbarze jak o chorej psychicznie, ale może choroba pojawiła się na skutek wieloletniej izolacji? Historia ubezwłasnowolnionej i odizolowanej kobiety wstrząsnęła ówczesną Polską i odbiła się szerokim echem na świecie. Pomimo upływu lat temat okazuje się nadal aktualny. Pytanie o to, co dzieje się w głowie kobiety skazanej na wykluczenie, pozostaje otwarte… – przyznaje Murek.

W roli tytułowej wystąpi znana z roli Macabry Dolorosy, znakomicie śpiewająca Katarzyna Chlebny. Autorem opracowania muzycznego i aranży jest Paweł Harańczyk, projekcje i zdjęcia przygotował Tomasz Schaefer.

„Monachomachia” Krasickiego i „Alfabet według Ozzy’ego”

To nie koniec wakacyjnych premier na deskach Teatru Nowego Proxima. W połowie lipca na scenie Nowego w roli reżyserki zadebiutuje Justyna Łagowska. Przy Krakowskiej 41 wystawi „Monachomachię” Ignacego Krasickiego. – Po raz pierwszy od kilku lat sięgamy po klasykę. W rolach głównych zobaczymy Tomasza Schimscheinera, Juliusza Chrząstowskiego oraz Romana Gancarczyka, którzy wcielą się w… mniszki – zdradza Piotr Sieklucki, dyrektor Teatru Nowego Proxima. 

Trzecia wakacyjna premiera będzie kolejną przy Krakowskiej 41 muzyczną biografią. Tym razem teatr opowie historię Ozzy’ego Osbourne’a, a jego piosenki zaśpiewa naczelny głos Nowego – Piotr Sieklucki. „Alfabet według Ozzy’ego, czyli jebacadło Osbourne’a” autorstwa Sławomira Chwastowskiego w sierpniu.

Marta Gruszecka. Gazeta Wybyborcza

Wyborcza o wakacjach Teatru

22 czerwca, 2021 | piotr.teatrnowy@gmail.com |

Kraków. Teatr Nowy Proxima gra przez całe latoTrzy premiery, wystawa plakatów Łukasza Błażejewskiego, powrót frekwencyjnych hitów, warsztaty rękodzieła dla dzieci. Gramy i jesteśmy dla widzów przez całe wakacje! – mówi Piotr Sieklucki, dyrektor Teatru Nowego Proxima i zaprasza na spektakle w krakowskim sezonie letnim.

We wrześniu minie pięć lat, odkąd Teatr Nowy Proxima przeniósł się z piwnicy przy Gazowej 21 do budynku przy Krakowskiej 41. Z zastanego tam gruzowiska Piotr Sieklucki przy pomocy Janusza Marchwińskiego i firmy Proxima stworzył scenę na 120 osób, a potem Kawiarnię Literacką i księgarnię Bookbook, klub muzyczny i działającą od ubiegłego roku Scenę Berlin mieszczącą 70 widzów.Hitowe spektakle: Biografia Guns N’Roses z rewelacyjnym Tomaszem SchimscheineremNa podsumowanie działalności przy Krakowskiej przyjdzie jeszcze czas. Teraz stęsknieni za publicznością artyści zapraszają do teatru. W ten weekend na scenę wróciły spektakle, które były grane zaledwie kilka razy, tuż przed trzecim lockdownem.

W repertuarze m.in. „Dziś Wielka Rewia” oraz „Sex, dragi i apetyt na destrukcję, czyli intymna biografia Guns N’ Roses”.- Widzowie fenomenalnie reagują na ten spektakl, to nasz frekwencyjny hit. Tomasz Schimscheiner w roli Stevena Adlera, perkusisty zespołu, jest znakomity – podkreśla Piotr Sieklucki, dyrektor Teatru Nowego Proxima, reżyser spektaklu. Na scenę wrócą też tytuły, na które bilety wyprzedały się w mgnieniu oka. W lipcu będzie można obejrzeć m.in. „Dług” Jana Klaty (27 i 28 lipca) z oscarowym Bartoszem Bielenią, Moniką Frajczyk, Marcinem Czarnikiem i Mają Pankiewicz w rolach głównych oraz „Wiedźmina. Turbolechitę” z popisową rolą Juliusza Chrząstowskiego. Pierwsza wakacyjna premiera: Zagłodzona naga kobieta Pierwsza wakacyjna premiera będzie bardzo kobieca. Reżyserka Julia Mark na podstawie scenariusza Weroniki Murek opowie wstrząsającą historię Barbary Ubryk, zakonnicy więzionej przez ponad dwie dekady w murach klasztornych.- Sto pięćdziesiąt lat temu policjanci wtargnęli do celi w krakowskim klasztorze Karmelitanek Bosych, nieopodal dzisiejszej ulicy Kopernika. Gołe ściany, zamurowane okno, rozrzucona na podłodze słoma i odchody – a w tej „scenografii” zagłodzona naga kobieta. Barbara Ubryk spędziła w tych warunkach dwadzieścia lat – przypomina losy karmelitanki reżyserka. W roli głównej wystąpi znana z roli Macabry Dolorosy Katarzyna Chlebny.

Sezon letni z „Monachomachią”W połowie lipca na scenie Nowego w roli reżyserki zadebiutuje Justyna Łagowska. Przy Krakowskiej 41 wystawi „Monachomachię” Ignacego Krasickiego. – Po raz pierwszy od kilku lat sięgamy po klasykę. W rolach głównych zobaczymy Tomasza Schimscheinera, Juliusza Chrząstowskiego oraz Romana Gancarczyka, którzy wcielą się w… mniszki. Trzecia wakacyjna premiera będzie kolejną muzyczną biografią. Tym razem teatr opowie historię Ozzy’ego Osbourne’a, a jego piosenki zaśpiewa naczelny głos Nowego, Piotr Sieklucki. „Alfabet według Ozzy’ego, czyli jebacadło Osbourne’a” autorstwa Sławomira Chwastowskiego w sierpniu. Plakaty i poduszki na prezent od Teatru Nowego ProximaTeatr Nowy Proxima po raz kolejny otworzy się na sztukę. W przestrzeni Sceny Berlin, ale też na korytarzach siedziby teatru już od jutra będzie można oglądać wystawę prac Łukasza Błażejewskiego. Grafik i ilustrator jest autorem plakatów do spektakli granych na deskach Nowego.- Postanowiliśmy podzielić się naszymi pięknymi plakatami z widzami. Od soboty będzie można oglądać je w przestrzeni teatru, ale też kupić po spektaklach, nawet z autografem aktorów. Po każdej sztuce na publiczność będzie czekać limitowana kolekcja 100 plakatów.

Niebawem będziemy też sprzedawać poduszki z wzorami autorstwa Łukasza Błażejewskiego. To świetny gadżet na prezent – zapewnia dyrektor. Plakaty będzie można oglądać przez całe wakacje. Lato z warsztatami: Trening dla dłoni i konkurs młodych reżyserówRazem z Narodowym Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi teatr zorganizuje letnie warsztaty rękodzieła dla dzieci od 7 do 12 lat. Hasłem spotkań są mięśnie dłoni. – W planie m.in. malowanie na szkle, rzeźba czy szydełkowanie. Podczas warsztatów dzieci mają ćwiczyć umiejętności manualne – podkreśla dyrektor.

Do końca czerwca do Nowego mogą zgłaszać się też reżyserzy do 35. roku życia. W konkursie „Debiut 2021″ na egzemplarz reżyserski i debiut teatralny do wygrania spektakl na scenie przy Krakowskiej 41. – Zapraszamy studentów i absolwentów wydziałów reżyserii, ale też studentów wydziału aktorskiego – mówi Sieklucki. Opiekunem konkursu jest Juliusz Chrząstowski. Repertuar Teatru Nowego Proxima i aktualności na stronie teatrnowy.com.plTytuł oryginalnyTeatr Nowy Proxima gra przez całe lato. „Nie ma wygaszania sceny w sezonie letnim w Krakowie. Będą hity”

Autor:Marta Gruszecka

Konkurs: Debiut 2021

26 maja, 2021 | piotr.teatrnowy@gmail.com |

Teatr Nowy Proxima ogłasza konkurs na debiut reżyserski.

W ramach programu „MISTRZOWSKIE ZPTeatru Nowego” Teatr Nowy Proxima w Krakowie ogłasza konkurs na egzemplarz reżyserski i debiut teatralny 2021. Do udziału zapraszamy studentów i absolwentów wydziału reżyserii, którzy nie ukończyli 35 roku życia. Komisja dopuszcza również do udziału w  konkursie studentów wydziału aktorskiego. Głównym celem programu jest aktywizacja twórcza młodego pokolenia aktorów i reżyserów, absolwentów uczelni artystycznych i młodych bezetatowych twórców. 

Na zgłoszenia (w postaci CV oraz egzemplarza reżyserskiego) czekamy do 30 czerwca drogą mailową: biuro@teatrnowy.com.pl 

W ramach projektu odbędą się również warsztaty mistrzowskie. W komisji artystycznej oceniającej wnioski oraz opiekunem artystycznym debiutu jest Juliusz Chrząstowski, aktor Narodowego Starego Teatru w Krakowie. 

Regulamin konkursu: https://teatrnowy.com.pl/projekty/debiuty/

Wyniki FPA

24 maja, 2021 | piotr.teatrnowy@gmail.com |

Komisja konkursowa w składzie: Piotr Sieklucki- Prezes Zarządu STN; Katarzyna Olesiak- Dyrektor Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Artur Ściera, Karolina Purłan- Zarząd STN; Magdalena Jasicka, Wojciech Kiwacz- przedstawiciele Teatru Nowego Proxima; Łukasz Błażejewski- scenograf; po podliczeniu indywidualnej punktacji jury, dotyczącej prac Familijnego Programu Antywirusowego, postanowili przyznać dwie główne nagrody o równowartości 5 000 zł.

Nagrodę po 2 500 zł otrzymują:

  1. Staszek Wolny za makietę do „Chłopców z Placu Broni”, która zwróciła uwagę komisji swoją wyjątkową interpretacją działa literackiego, zarówno wizualnie jak i koncepcyjnie. Zabieg przeniesienia akcji w czasy współczesne i realia dotyczące konkretnej grupy społecznej, w ocenie jury, są niezwykle intrygujące.
Staszek Wolny
  1. Oliwia Bednarkiewicz za makietę do „Małego Księcia” za interesujące połączenie świata realistycznego ze światem cieni, który inspiruje do wielości interpretacji dzieła literackiego.
Oliwia Bednrakiewicz

Komisja zarekomendowała oba spektakle do realizacji w sezonie 2021/2022

Jednocześnie jury konkursu postanowiło przyznać wyróżnienia w postaci dyplomów oraz „rocznego złotego biletu” do Teatru Nowego Proxima następującym uczestnikom konkursu:

  1. Ignacemu Fiałkowi za makietę do „Małego księcia”; za prostotę i przejrzystość przedstawienia świata planet oraz „podróż do ich wnętrza”, która wydaje się być schronieniem oraz symbolicznym gestem skłaniającym do myślenia.
Ignacy Fiałek
  1. Ninie Szymborskiej za wizję scenografii do utworu literackiego „Winnetou„;  za estetyczne wykonanie makiety oraz frapującą ideę połączenia dwóch odrębnych światów odbijających się w sobie i wzajemnie poszukujących części wspólnych w symetrycznej kompozycji.
Nina Szymborska
  1. Karolinie Małeckiej za pracę scenograficzną do książki „Cień wiatru”; za poruszającą wrażliwość estetyczną w tworzeniu nastroju wnętrza makiety oraz jej elementów ze szczególną uwagą na rzeźbę anioła.
Karolina Małecka
  1. Rozali Sobocie za pracę „Cień wiatru”; za umiejętność w budowaniu nastrojów w makiecie i ciekawe rozwiązania plastyczne.
Rozalia Sobota

W czerwcu na afiszu!

19 maja, 2021 | piotr.teatrnowy@gmail.com |

Kraków. Teatr Nowy Proxima wraca do grania już w piątek i będzie grał przez całe lato

21 i 22 maja zapraszamy na hardcorowe spotkanie autorskie ze Stevenem Adlerem, czyli spektakl „Sex, dragi i apetyt na destrukcje, czyli bardzo intymna biografia Guns N’ Roses” z Tomaszem Schimscheinerem w roli głównej.

Na początku czerwca będzie kolejna okazja, żeby zobaczyć ten tytuł na Scenie Berlin. Również na Scenie Berlin młodzi aktorzy i tancerze zabiorą widzów w sentymentalną podróż po przedwojennym kabarecie. 11-13 czerwca zapraszamy na pokazy „Dziś Wielka Rewia” w reżyserii Janusza Marchwińskiego.

Zaś na Scenę Główną wracają dwa tytuły, które cieszą się ogromną popularnością wśród widzów – „Kazik, ja tylko żartowałem” oraz „Wiedźmin. Turbolechita”. Oba teksty zostały napisane na specjalne zamówienie teatru przez Ziemowita Szczerka, wielokrotnego laureata najbardziej prestiżowych nagród literackich w Polsce. „Kazik, ja tylko żartowałem” to muzyczny spektakl o latach 80. i 90., przemianach społeczno-obyczajowych i fonograficznych złodziejach. Zaś „Wiedźmin. Turbolechita” to znakomita kreacja Juliusza Chrząstowskiego, który zmaga się z demonami, stereotypami i historią naszego kraju.

To nie koniec propozycji jakie przygotowaliśmy dla naszych widzów. W ostatni weekend czerwca na Scenie Berlin odbędzie się premiera spektaklu „Murem za kobietą. Rzecz o Barbarze Ubryk” autorstwa Weroniki Murek w reżyserii Julii Mark. W rolę tytułową wcieli się Katarzyna Chlebny.

Dziennik Polski: Teatry w kryzysie!

5 maja, 2021 | piotr.teatrnowy@gmail.com |

Trwa odmrażanie gospodarki, ale kultura znowu poczeka. „Frustracja jest ogromna”

Trwa odmrażanie gospodarki, po majówce pójdziemy do muzeum czy na zakupy do galerii, ale do kina i teatru jeszcze nie tak prędko. Te ostatnie instytucje mogą wznowić działalność dopiero 29 maja. Dopiero, bo to kolejny miesiąc, gdy nie zarabiają. – Jest bardzo źle, wczoraj byliśmy w takim stanie, że tylko usiąść i płakać – komentuje dyrektor jednego z krakowskich teatrów.

Kraków. Kiedy otwarcie kin i teatrów?

– Frustracja jest ogromna. Trudno prowadzić jakąkolwiek instytucję, nie mówiąc już o działalności promocyjnej, dowiadując się z tygodnia na tydzień, co będzie dalej. Nie wiem już jak rozmawiać z pracownikami, co mam im powiedzieć? Ile można szyć maseczki? – mówi Krzysztof Pluskota, dyrektor Krakowskiego Teatru Scena STU. – Kultura, budująca tożsamość, jest na samym końcu kolejki.

Krzysztof Pluskota przytacza anegdotę o tym, jak ekipa teatru, chcąc dołączyć do pochodu pierwszomajowego, zapytała, gdzie mają się ustawić. W odpowiedzi padło: jak kultura, to na końcu. Tak dyrektor krakowskiego teatru widzi także dziś kolejność odmrażania gospodarki.

Dyrektorzy krakowskich teatrów, z którymi rozmawiam, powołują się na badania dotyczące bezpieczeństwa w teatrach i kinach, wyliczają podjęte przez swoje instytucje kroki chroniące publiczność. Od każdego słyszę: Nie rozumiemy dlaczego mamy czekać.

– Nikt nam nie wytłumaczył, czemu jedno miejsce jest bezpieczniejsze, a inne nie. Biorąc pod uwagę dotychczasową wiedzę epidemiczną, np. doświadczenia barcelońskie przeprowadzone w kinach, na salach teatralnych, koncertowych wskazujące, że do tej pory nie stwierdzono ani jednego przypadku zakażenia widza w teatrze, wydawało nam się, że teatry i kina są bezpiecznymi miejscami – komentuje Krzysztof Głuchowski z Teatru im. Słowackiego. – Ciężko mi znaleźć w tym logikę. Mam wrażenie, że eksperci nigdy nie byli w teatrze.

Teatry i kina zostaną otwarte dopiero za miesiąc

– Rozgoryczenie i totalna rezygnacja. Artyści już nawet nie są wściekli, a ci bezetatowi są w tragicznej sytuacji – dodaje Piotr Sieklucki, dyrektor Teatru Nowego Proxima.

Zgodnie z decyzją rządu, ogłoszoną w środę 28 kwietnia, teatry i kina zostaną otwarte dopiero za miesiąc – 29 maja, będą mogły działać w reżimie sanitarnym oraz z możliwością zapełnienia połowy miejsc na widowni. Od 15 maja mogą wznowić działalność teatry i kina grające na świeżym powietrzu. Dyrektorzy kin i teatrów nie ukrywają, że tak odległy termin jest dla nich całkowicie niezrozumiały, przywołując deklaracje ministra zdrowia Adama Niedzielskiego, że instytucje kultury zostaną odmrożone „po majówce”. W odpowiedzi, Gildia Polskich Reżyserek i Reżyserów Teatralnych apeluje o konsultacje i przyspieszenie otwarcie kin i teatrów.

– Bardzo zaskoczyła nas wiadomość o tym, że kina będzie można otworzyć dopiero 29 maja. Dużo mówiło się o tym, że kina i teatry są miejscami bezpiecznymi, i że będzie można je otworzyć zaraz po majówce. Czeka ciekawy, bogaty repertuar i festiwale filmowe. A kina nieustannie dbają o przestrzeganie wszystkich obostrzeń sanitarnych. Będziemy apelować o przyśpieszenie możliwej daty otwarcia kin – komentuje decyzję Marynia Gierat z Kina Pod Baranami.

– To jest cyniczne wprowadzanie w błąd. Myślę, że wszyscy spodziewali się wcześniejszego otwarcia, ponieważ na jednej z ostatnich konferencji minister Niedzielski zapowiedział, że po majówce nastąpi odmrożenie instytucji kultury. Wykonaliśmy więc pracę przywracania repertuaru i zaległych premier. Przez cały rok nie dało się nic planować, ponieważ rząd nie potrafił podać żadnych konkretów – nie kryje emocji Piotr Sieklucki. – W maju mieliśmy zaplanowany białostocki Festiwal Sztuki Współczesnej, na którym mieliśmy pokazać „Dług” Jana Klaty, zaplanowaliśmy – po raz czwarty przełożoną premierę „Białego” o Ninie Simone, cały majowy repertuar po części wyprzedany – teraz musimy zwracać bilety. Po raz kolejny zresztą… Straty z odwołanego festiwalu i repertuaru sięgają za sam majowy miesiąc 100 000 zł. Bez szans na jakąkolwiek rekompensatę. Nie ma epidemiologicznych przesłanek, by pozostawić zamknięte teatry, a otwierać galerie handlowe. To arogancja i cynizm.

Dyrektor teatru: Nic tylko usiąść i płakać

Dyrektorzy teatrów podkreślają, że w tym momencie nie chodzi już o zarabianie przez instytucje, bo dla wielu z nich granie dla połowy publiczności jest nieopłacalne ekonomicznie, ale o możliwość zarobku dla pracowników – od aktorów, którzy nierzadko nie są związani z teatrami umową o pracę, a ich gaże daleko odbiegają od celebryckich zarobków czy pensji serialowych kolegów i koleżanek, po pracowników technicznych teatrów.

– Jest bardzo źle, wczoraj byliśmy w stanie rozgoryczenia i rezygnacji. Nic tylko usiąść i płakać – dodaje Piotr Sieklucki. – Nas nie obejmują żadne tarcze, Teatr Nowy Proxima działa jako stowarzyszenie, nie prowadzimy działalności gospodarczej, więc nam się nie należy. Jedyne wsparcie, jakie otrzymaliśmy to pomoc w ramach Funduszu Wsparcia Kultury – od maja do grudnia ubiegłego roku. Teraz mija kolejnych pięć miesięcy nawet bez nadziei na jakiekolwiek rekompensaty. Gdyby nie nasz strategiczny mecenas Proxima-Service, dzięki któremu mamy na czynsz, musiałbym zwolnić wszystkich stałych pracowników, zamknąć teatr i strzelić sobie w łeb. Na to pewnie zresztą liczą, bo artyści zawsze byli problemem dla władzy.

Wprawdzie o przetrwanie nie boi się Krzysztof Głuchowski, dyrektor Teatru im. Słowackiego, bo, jak mówi, instytucja, którą kieruje przetrwała 130 lat, zabory, wojny i okupację, ale podkreśla, że utrzymanie teatru dla organizatora, gdy instytucja kolejny miesiąc nie zarabia, generuje ogromne koszty.

– Tego wariantu nie przewidzieliśmy, zburzyło nam to działania na wiele miesięcy – teatry nie działają z dnia na dzień – ale nie chcę się poddawać, to najgorsze, co można zrobić w takiej sytuacji. Wówczas nastąpi apatia, a to ostatnia rzecz, jaką powinien sobą reprezentować teatr – mówi dyrektor „Słowaka”.

Materiał oryginalny: Trwa odmrażanie gospodarki, ale kultura znowu poczeka. „Frustracja jest ogromna” – Gazeta Krakowska

Malajkat i Szczypek, czyli konflikt w teatrze.

10 kwietnia, 2021 | piotr.teatrnowy@gmail.com |

Konflikt czy nadużycie, co wydarzyło się w Akademii Teatralnej? „Fatalny błąd”.

„Druga twarz Malajkata”; „cień na rektora” – brzmią nagłówki o zarzutach pod adresem władz Akademii Teatralnej. Te, według studentki reżyserii Karoliny Szczypek, nie zareagowały odpowiednio na jej zgłoszenie. Sprawa nabiera medialnego rozgłosu po ponad roku, w kontekście największej, jak dotąd, dyskusji o przemocy w teatrze. Dlaczego o rektorze jednej z najważniejszych szkół artystycznych w Polsce wspomina się w negatywnym kontekście, choć od dłuższego czasu wdraża zasady antyprzemocowe?

Jest wrzesień 2020 r. W krakowskim Teatrze Nowym Proxima premierę ma „Spektakl dyplomowy, czyli kilka piosenek o przemocy w teatrze”. Karolina Szczypek z wieloma artystkami i artystami podkreślają, że „robią go, by dać sobie siłę i przestać się bać”. Czego? Przemocy – symbolicznej, psychicznej i ekonomicznej, wynikającej najczęściej z hierarchii, podtrzymywania autorytarnego systemu pracy i nauczania.

Cały artykuł w onet.pl

https://www.onet.pl/kultura/onetkultura/wojciech-malajkat-i-szum-wokol-akademii-teatralnej-konflikt-czy-naduzycie/qgm4g2g,681c1dfa