Scena Główna
Reżyseria: Piotr Mateusz Wach/ Współpraca dramaturgiczna: Grzegorz Niziołek, Eliasz
Niezgoda/ Tekst: Piotr Mateusz Wach, Eliasz Niezgoda / Muzyka: Michał Smajdor/
Aranżacje utworów: Jan Marczewski/ Scenografia, projekcje: Jakub Kotynia / Stylizacje:
Kamila Wdowska / Choreografia, koordynacja scen intymnych: Szymon Dobosik/
Warsztat tantryczny: Daniel Leżoń / Światło: Wojtek Kiwacz/ Produkcja: Edyta
Krysiewicz/ Charakteryzacja: Kamila Wdowska, Artur Świetny, Julia Kubacka/ Kreacja i
wykonanie: Jacek Poniedziałek, Jan Marczewski, Patryk Sojka, Zuza Meyer, Alicja
Sędzikowska, Grzegorz Kestranek, Wojciech Rybicki.
„Sodoma” w reżyserii Piotra Mateusza Wacha to autorska reinterpretacja „120 dni Sodomy” Markiza de Sade’a, odczytana przez pryzmat własnych doświadczeń. Piotr Wach, debiutujący młody reżyser to artysta wywodzący się z nurtu teatru tańca i performansu, znany z eksperymentów z cielesnością, rytuałem i formą immersyjną. Traktuje ciało nie tylko jako narzędzie ekspresji, lecz także jako nośnik społecznych i politycznych znaczeń. W jego ujęciu ciało staje się ono polem walki między wolnością a opresją, pożądaniem a przemocą, jednostkową intymnością a systemową dominacją.
„Sodoma” jest współczesnym rytuałem scenicznym, w którym porządek libertynów, opowieść o upadku moralnym i nieludzkiej przemocy zyskuje nowe odniesienia do świata współczesnego. Zadaniem spektaklu jest konfrontacja widza z granicami tabu, z pytaniami o godność i człowieczeństwo, prowokując tym samym do refleksji nad tym, co wciąż pozostaje ukryte i nieakceptowalne. „Sodoma” Wacha to nie tylko spektakl o dewiacjach i okrucieństwie, lecz także metafora współczesnych form przemocy, systemowej kontroli i społecznych traum. To teatr cielesny i filozoficzny zarazem – bolesny, prowokujący i intensywnie aktualny, teatr przekraczający granice w celu intensyfikowania doznań.
„Sodoma” jest o perwersji, żądzy i manipulacji, ale także o wstydzie, upokorzeniu, a wreszcie – o wolności, której ceną jest zniewolenie. W trakcie spektaklu zostaną zaprezentowane autorskie performansy: „Praktyka Przyjemności” Alicji Sędziowskiej oraz „Byku” Wojciecha Rybickiego.
Czas trwania: ok. 130 min z przerwą
Uwaga! Spektakl zawiera treści pornograficzne oraz sceny przemocy i jest przeznaczony wyłącznie dla widzów dorosłych. Kategoryczny zakaz fotografowania, nagrywania czy utrwalania w jakikolwiek inny sposób fragmentów lub całości spektaklu.
Spektakl współfinansowany przez Krakowski Festiwal Boska Komedia, Akademię Sztuk
Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie w ramach programu Fundusz na
Start, Stowarzyszenie Teatr Nowy, Gminę Miejską Kraków.
05/12
2025