24/10/2020

Robotnica albo 27 omdleń klasy robotniczej

Robotnica albo 27 omdleń klasy robotniczej

Scena Główna

„Tego samego dnia miejscowy działacz PPR i były członek rady zakładowej w Poznańskim przyjechał do fabryki, by agitować robotnice. Otoczony przez rozgniewane kobiety, uderzył czy też popchnął jedną z nich. Wybuchło zamieszanie; około dwudziestu siedmiu kobiet zemdlało – to zbiorowe omdlenie być może było symulowane, jak sugerował śledczy z PPR. Taka specyficzna forma współpracy zelektryzowała strajk. Mdlejące kobiety rozładowały napiętą sytuację, ponieważ uwaga wszystkich skupiła się na cuceniu „nieprzytomnych”. Zarazem jednak zbiorowe omdlenie miało ten skutek, że wyolbrzymiło cały incydent, który zaczął jawić się jako masowa przemoc. Omdlenie potwierdzało także kontrolę nad przestrzenią fabryki: robotnice zademonstrowały, że w swojej fabryce mają prawo robić, co chcą, nawet jeśli tym czymś ma być leżenie bez przytomności.”

(Padraic Kenney, Budowanie Polski Ludowej. Robotnicy a komuniści 1945-1950, przeł. Anna Dzierzgowska, W. A. B., Warszawa 2015, s. 135)

 

Obraz mdlejących robotnic niczym mityczna historia powraca niemal jak bumerang w strajkach wybuchających w całej Polsce. W fabryce Winiary w Kaliszu w latach 80., kobiety omdlewały w wyniku ciężkich warunków pracy. To właśnie tam na wydziale I pracownicy w spontanicznym zrywie postanowili zatrzymać pracę maszyn i rozpocząć strajk, którego celem była walka o godność, podmiotowość, poprawę jakości pracy i płacy.

Archiwum robotniczego ruchu i przestrzeni fabryki, zakładów pracy należy, czy można badać poprzez działające ciało; ciało, którego pamięć przekracza dostępne dokumenty i tradycyjnie zarchiwizowane źródła. W oparciu o wywiady z uczestniczkami i uczestnikami strajku stworzono przedstawienie „Robotnica…”, którego celem jest opowiedzenie na nowo historii, która niebawem może zostać tylko suchą historyczną notką.

reżyseria i dramaturgia: Daria Kubisiak
muzyka: Jarek Płonka
charakteryzacja: Dominika Harat, Artur Świetny

obsada: Małgorzata Biela, Zuzanna Czerniejewska, Weronika Łukaszewska, Marek Pawlak, Dawid Lipiński

 

Spektakl powstaje w ramach II edycji programu Laboratorium Nowego Teatru. Więcej o projekcie: https://teatrnowy.com.pl/projekty/laboratorium-nowego-teatru/

UWAGA: W związku z obecną sytuacją spowodowaną pandemią COVID-19 Teatr Nowy Proxima udostępnia na każdy spektakl 25% miejsc na widowni. Rezerwacji prosimy dokonywać pod adresem rezerwacje@teatrnowy.com.pl.

 

24/10

2020